Welke SEO hoed draag jij?

1 Mar 2015

SEO kan worden onderverdeeld in 3 categorieën, "white hat", "grey hat" en "black hat".

White hat

Met "white hat" SEO volg je de Google geboden tot op de letter. Het nadeel is dat Google de regels niet heeft opgeschreven. Matt Cuts en zijn team schrijven blogs en publiceren regelmatig video blogs waarin ze algemene vragen behandelen. Het antwoord dat volgt is meestal ook algemeen. Publiceer hoge kwaliteit content en Google doet de rest. Je moet er vertrouwen dat andere websites je content vinden, ernaar willen linken en het willen delen in hun sociale netwerk. Als de content uitzonderlijk goed is wordt dat beloond door een verhoogde pagerank waardoor meer bezoekers de content zullen vinden, linken en delen. Zie het als een opwaartse spriraal. In dit artikel heb ik geschreven over link strategie.

Dit klinkt er goed, in theorie. Als het je lukt om uitzonderlijke goede content te schrijven die ook nog eens de potentie heeft om 'viraal' te gaan ben je koning. In andere gevallen kan het een eeuwigheid duren voordat derde partijen naar jouw content linken en je daarmee helpen om hoger te eindigen op de SERP's (zoekresultaten pagina's).

Dat principe is mooi en zou goed kunnen werken, in een ideale wereld. Maar als je nog geen bekend merk hebt of je bent nog geen online autoriteit in jouw vakgebied dan is het een langdurig proces en moet je je afvragen of je er goed aan doet. Je zult je content dus een handje moeten helpen, maar hoe.

Grey hat

Eigenlijk is alles wat je doet om invloed uit te oefenen op je rankings een vorm van "grey hat" SEO. Als je een link plaatst naar je eigen website is dat al een een vorm van "grey hat" SEO. Met "white hat" SEO zou je wachten totdat een derde partij een link naar je content plaatst. Dat zou dus kunnen betekenen dat je erg lang moet wachten totdat er een effect optreedt.

Waar "white hat" SEO erg passief is, is "grey hat" SEO een pro-actieve manier om content hoger te laten ranken. Google gebruikt een algoritme om websites te ranken voor een set zoektermen. "Grey hat" SEO is het proces waarin je een website optimaliseerd voor de Google ranks. Elk onderdeel in je on-page en off-page acties om de ranking te beïnvloeden wordt door het algoritme gewogen. Je zult daarom ieder van die acties zo relevant mogelijk moeten maken voor de zoektermen waarop je gevonden wil worden.

Met "grey hat" probeer je het Google algoritme te beïnvloeden op een manier die eventueel op de korte termijn bijdraagt aan de populariteit van jouw content. Belangrijk is dat je op de lange termijn geen negatieve invloed ondervindt door de ongeschreven regels van Google te negeren.

Met het gebruik van "grey hat" SEO probeer je gas te geven op het organische proces dat nodig is om je content vindbaar en populair te maken door Google.

Black hat

Zoekmachines zijn zich de laatste jaren meer gaan aanpassen aan zogenaamde "black hat" SEO technieken. Google in het bijzonder straft deze praktijken af door penalties uit de delen die maar moeilijk ongedaan gemaakt kunnen worden.

"Black hat" heeft in het verleden goed gewerkt met technieken als onzichtbare teksten, verborgen teksten en verborgen redirects van pagina's. Deze werkten uitstekend om in de top Google ranks te eindigen. Deze technieken zijn al een tijdje achterhaald. Mede dankzijn de briljante ontwikkelaars en bedenker van algoritmes om dergelijke activiteiten te herkennen. Als je denkt hen te kunnen verslaan wens ik je veel succes. Op de lange termijn ben je beter af door je er niet aan te wagen. Als je eenmaal bestraft wordt door Google is het moeilijk om te herstellen.

Welke type SEO kies je?

Het mag duidelijk zijn dat "black hat" SEO niet de beste optie is als je een lange termijn strategie hebt. Google heeft een lange historie met dergelijke technieken. Als je een maas hebt gevonden om snel, een hoge page rank te krijgen, zal Google dat snel doorhebben en een penalty uitdelen. Echter, als je een kortlopende website hebt in een niche markt, ga je gang.

Aan de andere kant zal "white hat" SEO je op de korte termijn niet helpen en is het maar de vraag of het op de lange termijn zoden aan de dijk zet. Het zal je in ieder geval niet helpen om concurrenten voorbij te streven die "grey hat" SEO hanteren en pro-actief hun content optimaliseren.

Nee, Google wil liever niet dat je "grey hat" SEO inzet. Maar zie het als een manier om je "white hat" strategie een boost te geven. Let op dat je niet "per ongeluk" gebruik maakt van diensten van derden die Google rekent als "black hat" SEO. Denk bijvoorbeeld aan link networks die content populair maken door honderden links te genereren. Als Google deze networks niet kent, kennen ze die in de nabije toekomst wel. Jouw website wordt dan bestraft.

Een betere manier om aan veel, goede links te komen is door kwalitatief goede content te publiceren en die te promoten bij zoveel mogelijk online kanalen. Lees over de 10 stappen voor link strategie.