4 succes factoren voor SEO

4 Mar 2015

SEO wordt in het algemeen uitgelegd als het proces voor optimalisatie van een website om te zorgen dat deze goed wordt geindexeerd en hoog scoort op de zoekresultaten pagina's van de grote zoekmachines (lees: Google).

Succes in Google SERP's gaat over 4 dingen: relevante content van goede kwaliteit, site reputatie, bezoekerservaring, off site populariteit.

Relevante content van goede kwaliteit

De kwaliteit van content kan een site maken of kraken. Om te beginnen moet alle content origineel zijn. Daarmee bedoel ik dat content uniek moet zijn op jouw site maar ook dat de content op jouw website gericht is op een uniek onderwerp. De tijd dat je content van andere sites kon kopiëren is voorbij. Alleen hoge kwaliteit, goed geschreven en unieke content heeft de mogelijkheid om goede ranks te krijgen.

Het is beter om één goede pagina te publiceren waarin je een onderwerp gedetailleerd beetpakt dan dat je 10 pagina's publiceert die in algemene termen spreekt over hetzelfde onderwerp. De grote zoekmachines hebben inmiddels geleerd dat er een verschil is in content die geschreven is om anderen aan te spreken en content die geschreven is om bezoeken binnen te trekken vanaf de zoekresultaten pagina's.

Het doel van Google is om relevante content van hoge kwaliteit aan te bieden. Door een waardevolle bron van informatie te creëren rondom een specifiek onderwerp heb je mogelijk een voorsprong in de zoekresultaten pagina's.

Site reputatie

De reputatie van je website is een succesfactor voor de lange termijn. Je doel moet zijn om autoriteit te zijn op jouw vakgebied of onderwerp. Autoriteit kun je niet in een dag bouwen, dat is een lang proces waarin je consistent bouwt aan geloofwaardigheid en reputatie.

Autoriteit wordt toegekend op basis van veel, meestal sociale indicatoren. Google gebruikt pagerank (PR) om autoriteit meetbaar te maken. PR geeft de waarde aan van sites die naar jouw site linken. Hoe meer waarde deze site heeft hoe meer PR jouw pagina krijgt. Hoeveel PR (of 'link juice') jouw pagina ontvangt is afhankelijk van een aantal factoren. De PR wordt verdeeld tussen de links waar naartoe wordt gelinkt. Als jouw website 1 van 10 externe links is (outbound links), dan krijgt jouw pagina 10% van de link juice. Een link van een website met hoge PR en weinig outbound links is dus van grote waarde.

Hou in gedachte dat je eigen PR minder belangrijk is dan de PR van de sites die naar jou linken. Het gaat om de hoeveelheid juice die jij krijgt van anderen.

Beleving

Google meet de interactie van een bezoeker met jouw website om de relevantie te bepalen voor de zoekwoorden. Als een bezoeker jouw website bezoekt en snel terug is op de SERP dan is de zogenaamde bounce rate hoog. Daarentegen als de bezoeker lang wegblijft is dat een teken dat de content kwalitatief goed is en aansluit op de verwachting van de bezoeker.

Een andere indicator om een goede beleving te meten is de sociale interactie. Pagina's die vaker worden gedeeld op Twitter, LinkedIn, Facebook of waarop veel comments worden geplaatst zijn van grotere waarde. Als alle andere factoren gelijk zijn dan zal Google de website een hogere ranking toekennen aan de sociaal populairdere website. Zorg er dus voor dat jouw website meer wordt gedeeld dan die van je concurrent.

Off page populariteit

Zoektermen spelen een belangrijke rol bij zoekmachine optimalisatie. Google wordt steeds beter in de semantiek achter de zoekvraag. Omdat zoekvragen tegenwoordig voor ongeveer 50% via mobiele apparaten worden gesteld is het mogelijk geworden om de antwoorden specifieker te maken. Zoekvragen worden met de spraakgestuurde zoekopdrachten ook anders, bijvoorbeeld "hoeveel bezoekers trekt het Rijksmuseum" in plaats van "Rijksmuseum bezoekersaantal". Google heeft daarom de "knowledge graph" ontwikkeld om de de betekenis en bedoeling te identificeren om zo relevanter te kunnen antwoorden.

Het is heel moeilijk om voor iedere zoekvraag relevant te zijn. Maar door kwalitatief goede content te publiceren van hoge kwaliteit is het voor Google gemakkelijker om die content op semantiek te indexeren. Het is dus belangrijk om te begrijpen wat Google wil weten om het meest relevante antwoord op de SERP te plaatsen. Als je daarachter kan komen en daar de juiste content voor kan schrijven is het mogelijk om hoger te eindigen.

Het is jouw taak om die juiste content te schrijven, bezoekers te overtuigen en te laten interacteren, te delen op social media en om andere pagina's op je website te lezen. Als dat lukt zal deze succesfactor voor jou bijdragen aan een hogere pagerank.